|
|
Sjøforklaringen over torpederingen av "Ursus Minor" står trykt i "På langfart med "Ursus Minor", erindringer ved Harald Heitmann, Kragerø 1974. Fra Sjøforklaringer over krigsforliste skibe 1917 Seilskib "Ursus Minor" av Kragerø. Utskrift av sjøforklaring avholdt for DET KGL. NORSKE KONSULAT I LIVERPOOL den 17. August 1917 i anledning av at ovennævnte skib er blit sænket av en tysk undervandsbaat den 12. August 1917 paa reise fra Fleetwood til Reykjavik med en ladning kul. RETTEN administrertes av konst. konsul JAMES MAGUIRE med bisidderne d'herrer ANTON HAAG, skipperborger av Tønsberg, KRISTIAN ANDERSEN, fører ex. "CAPELLA". Ti fremstod da: Journalutdrag: Liverpool, den 17. August 1917 Kapteinen henholdt sig i alle deler til den av ham indleverte beretning over tildragelsen og forklarte videre at skibet hadde de nationale striper, navn og Norge malet paa begge skibssider. Indleverte (1) Nationalitetsbevis, (2) Maalebrev samt (3) Folkeliste. - Kapteinen mente at U-baaten skjøt paa livbaatene. Da mandskapet rodde væk skjøt tyskerne med forkanon mot skibet samt 2 skud mot baatene med agterkanon. Det var en meget uforsigtig og skammelig skytning. Man var 50 timer i baatene, veiret den hele tid moderat. De fleste fik intet reddet. - Kapteinen fomodet at tyskerne ikke kunde se nationalitetsmerkerne, da de begyndte at skyte. - Observerte ingen skiber før ca. 6 min. av Black Rock, da man blev optat av en patruljebaat. Blev udmerket behandlet ombord paa denne patruljebaat. Likeledes ble man godt mottatt, da man kom i land i Irland. Livbaaten ble abandoneret (7) og den anden indslæbt og overladt autoriteterne i Westport. - Folkene opførte sig udmerket den hele tid. Ingen panik. Alle mand ædrue. Kapteinen ønsket at fremhæve at han var av den sikre overbevisning at tyskerne forsøkte at skyte paa baatene. Oplæst og vedtat, hvorefter kapteinen avtraadte. |
"Ursus" er det latinske ordet for bjørn, og skipet tilhørte da også familien Biørn! Det er ganske karakteristisk at Kragerøs handels- og sjøfartshus klamret seg fast til den gamle teknologien, mens de fleste andre for lengst hadde erstattet seil med damp eller enda mer moderne motorkraft. Dette skyldes rett og rett at rederne i Kragerø hver for seg var små, og de hadde ikke den kapitalen (og viljen til samarbeid?) som trengtes for å erstatte den utdaterte teknologien, og dette var en viktig årsak til den økonomiske nedgangen som Kragerø opplevde etter 1900. Når sant skal sies, var seilskip billige i drift, og hvis en ikke var så altfor avhengig av tidsfaktoren ved en sjøtransport, kunne også seilskip ta opp konkurransen. Under første verdenskrig var fraktratene slik at det meste som kunne flyte, lønte seg.
(1) seilskip med 3, 4 eller 5 master, mesanseil (gaffelseil, bomseil) på aktermast, råseil (gjerne flere firkantede seil på hver mast festet til rå over og under) på de andre (2) engelsk havneby nord for Blackpool (og Liverpool) ved Irskesjøen (3) nordspissen av Isle of Man (4) mellom det nordøstligste punktet av Irland og Skottland ut mot Atlanterhavet (5) et godt stykke ut i Atlanterhavet vest for det nordligste punktet av Irland (6) få skuta til å sakke farten og stoppe opp med bruk av rær (tverrstengene i mastene) og seil (7) forlatt, oppgitt I likhet med Danmark og Sverige valgte Norge å være nøytral under første verdenskrig, og de tre nordiske kongene møttes den aller første krigsvinteren for understreke de tre lands vilje til holde seg utenfor krigen, men det var ingen tvil om at sympatien i Norge var på britisk side. Britene på sin side likte ikke at tyskerne fikk kjøpe fisk i Norge, og overbød tyskerne, slik at de ikke fikk tak i så mye av den fisken som tyskerne (men ikke britene) faktisk trengte. Norge gled mer og mer inn i et samarbeid med britene. Tyskerne gikk til uinnskrenket ubåtkrig, slik at ethvert skip med varer til og fra en av Tysklands motstandere i krigen kunne angripes, og Rederforbundet inngikk "tonnasjeavtalen" med Storbritannia: Store deler av den norske handelsflåten ble stilt til disposisjon for britene, samtidig som Norge fikk nødvendige varer som olje, kull o.l. Den norske regjeringen godtok avtalen, og Norge fikk da betegnelsen "den nøytrale allierte". Ca. 800 norske skip ble senket av tyskerne, og ca. 2000 norske sjøfolk mistet livet. På grunn av den farefulle tranporten ble ratene for frakt av f.eks. kull mellom Storbritannia og Norge 60-doblet fra 1914 til 1917. |
|
|